Hou je doel voor ogen

Je herkent het misschien wel: Je bent de dag begonnen met zo’n handig to-do-lijstje, op papier of in je hoofd, en aan het eind van je werkdag is dat lijstje niet veel kleiner geworden. Je vraagt je af hoe dat …

Lees verder

Geen netwerkborrels meer

Netwerkborrels zijn een prettige manier van acquisitie doen. Netwerkborrels kunnen erg leuk en inspirerend zijn. Iedereen doet het en dus wil ook jij er bij zijn. Het is het nuttige met het aangename combineren. En uiteindelijk leveren ze je betaalde …

Lees verder

Focus op de hongerige markt

Een tijd geleden was ik een aantal dagen in Belo Horizonte, Brazilië. Dit enorme land heeft de afgelopen jaren een economische ontwikkeling doorgemaakt waar we hier jaloers op kunnen zijn. Toen ik de eerste middag en avond in de stad …

Lees verder

Eerst een kopje koffie

Een paar weken geleden was ik op vakantie bij vrienden in Italië. Het was vlak voor Kerstmis en we gingen kleren kopen voor de feestdagen. Nu moet je weten dat ik geen fan ben van shoppen, en het kopen van …

Lees verder

Durf te kiezen

Word jij soms (of vaak) gek van al die keuzes die je moet maken? Keuzestress is een veel voorkomende vorm van stress. Ik weet niet of het iets is van onze moderne tijd of iets van alle tijden. Wat ik …

Lees verder

Dromen en ondernemen

Ondernemen begint altijd met dromen. Je hebt een Missie, wilt iets bereiken. Het vertalen van die droom naar de werkelijkheid is niet voor iedereen eenvoudig. Ik kreeg onlangs een mailtje van een klant waarin ze vertelde waarom ze vastliep bij …

Lees verder

Dé vraag die jouw stress vermindert

Opzij, opzij opzij! Herman van Veen zong jaren geleden al over de mens met stress, die geen tijd heeft om stil te staan en alsmaar doordendert als een trein die niet is te stoppen. Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan …

Lees verder

De urgentie van een verdienmodel

Het verdienmodel. Je leest er steeds vaker over. Je leest hoe belangrijk ze zijn voor een bedrijf, maar ook dat ze onontbeerlijk zijn voor organisaties en stichtingen. Een verdienmodel is weliswaar geen vervanger van het businessplan maar is wel een …

Lees verder

De juiste actie voor het beste resultaat

Het probleem dat ik vaak zie bij ondernemers is dat ze te weinig omzet hebben. En de vraag die mij het meest wordt gesteld is: Hoe kom ik aan meer klanten? Natuurlijk heb ook ik niet meteen het goede antwoord. …

Lees verder

Daarom is een Elevatorpitch belangrijk

De meningen over de zogenaamde elevatorpitch of kortweg pitch, zijn verdeeld in ondernemersland. Velen vinden een pitch ouderwets en achterhaald, terwijl anderen er nog veel waarde aan hechten. Ik behoor zelf tot de laatste groep. Maar niet omdat ik denk …

Lees verder