Geen netwerkborrels meer

proostNetwerkborrels zijn een prettige manier van acquisitie doen.

Netwerkborrels kunnen erg leuk en inspirerend zijn. Iedereen doet het en dus wil ook jij er bij zijn. Het is het nuttige met het aangename combineren. En uiteindelijk leveren ze je betaalde opdrachten op. Zegt iedereen. En zo spendeer je uren met praten, over koetjes en kalfjes en soms over iets zakelijks. Zeg maar sociale media maar dan live 😉

Maar ze kosten je ook achteraf vaak veel extra tijd.
Je wilt niet dat de persoon die je gisteren hebt ontmoet je meteen weer vergeet. Dus stuur je een dag later een email of een bericht via LinkedIn om te zeggen dat je het gesprek erg prettig vond en hoopt elkaar binnenkort weer te spreken. En laten we beginnen met het maken van een virtuele link. Of je maakt meteen een vervolgafspraak met koffie of lunch.

En wat leveren deze netwerkborrels uiteindelijk op?
Je wilt natuurlijk wel dat al die tijd die je investeert in netwerken uiteindelijk iets oplevert. Een simpele afweging van kosten (tijd, geld) versus baten (omzet) laat bijna altijd zien dat netwerkborrels verliesgevend zijn.

Waarom doe je dit eigenlijk?

Op netwerkborrels komen kansen voorbij.
Ondernemen is kansen zien en ze grijpen. Soms komen deze voorbij op een netwerkborrel. Dan komen bevriende ondernemers, of ondernemers die je net hebt ontmoet, met voorstellen en ideeën die goed klinken en waar zeker geld mee valt te verdienen. Fantastisch natuurlijk!

Als je er niets mee doet gaat een ander het doen.
En dus ga je er mee aan de slag. Hoe kan ik hier iets mee bereiken? Heb ik geld nodig, is er markt voor, businessplan, en wat kost een website? Om vervolgens na een paar dagen of weken te besluiten dat je het verder maar laat rusten. Nadat je er veel extra tijd in hebt geïnvesteerd.

Waarom doe je dit eigenlijk?

Vanaf nu geen netwerkborrels meer!
Natuurlijk is dat niet wat ik wil zeggen. Het is echter wel goed om je bij elke uitnodiging voor een netwerkborrel af te vragen WAAROM je er naar toe zou gaan.

Waarom is die netwerkborrel voor jou belangrijk? Wat kun je er halen, wat gaat het je opleveren? Dat hoeft overigens niet per sé omzet te zijn. En dan besluit je om te gaan. Of niet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *