Hé daar is ze weer: Eline
Ken je haar nog? Ik heb al een tijdje niets over haar verteld maar onlangs kwam ze weer bij me binnen. Eline heeft het reuze naar haar zin als kindercoach. Ze vindt het werken met kinderen hartstikke leuk en verrassend, en krijgt er altijd veel energie van. Én een goed humeur!
Toch zit één ding haar niet lekker: ze werkt keihard en verdient te weinig.
Ze is een tijdje geleden begonnen met het verhogen van haar prijzen
Dat kost nogal wat moeite want diep van binnen wil ze daar niet echt aan. De ouders van de kinderen waar ze mee werkt hebben nu eenmaal geen kapitalen te besteden en dus wil ze eigenlijk haar prijzen schappelijk houden. Maar omdat ze te weinig verdient, is ze begonnen met stap voor stap hogere prijzen te vragen.
Maar dat ze nu kan zeggen dat er meer geld binnen komt dan voorheen…. Niet echt!
‘Hoe kan dat nou?’ vraagt ze aan mij
‘Nu ben ik een tijdje terug mijn grens overgegaan, precies zoals jij hebt voorgesteld, en het helpt niet. Ik heb mijn prijzen verhoogd, werk echt niet minder dan voorheen, en verdien nog steeds onvoldoende. Kan ik net zo goed mijn oude prijzen weer hanteren.’
Ik besluit door te vragen
Wie zijn haar huidige klanten, zijn het dezelfden als voorheen? En hoeveel werkt ze tegenwoordig, in vergelijking met vroeger? En dan ontdekken we samen iets grappigs. Of nee, het is helemaal niet grappig.
Eline dacht een tijd geleden dat de grens die ze moest oversteken, de grens was van het hogere prijzen vragen. Maar sinds ze dat heeft gedaan, vragen steeds meer mensen om een vriendendienst. Terugkerende klanten bijvoorbeeld, die haar willen inhuren tegen de oude prijs. Of ‘vrienden’ die vragen of ze het voor deze ene keer gratis of voor een vriendenprijs kan doen. En omdat ze natuurlijk heel tevreden zullen zijn met het resultaat, zullen ze over haar praten en op die manier zorgen voor gratis reclame en nieuwe klanten.
Zeg maar eens ‘nee’ tegen dat soort voorstellen
Helaas vertellen de meesten tegen hun relaties en vrienden niet alleen dat Eline heel goed is in haar vak, maar ook dat ze niet duur is. En dus wordt Eline steeds vaker benaderd door ‘vrienden van vrienden die een dochter hebben die….’
Het verhogen van de prijzen was indertijd al een obstakel, maar de echte grens die Eline over moet zit in haar persoonlijkheid. Ze kan moeilijk ‘nee’ zeggen.
Ook Tom is een drukbezette en tevreden zzp-er
Maar hij merkt dat hij steeds vaker werk doet dat hij minder leuk vindt. Hij is boekhouder en zijn klanten vragen hem regelmatig of hij niet ook even snel hun nieuwe businessplan wil bekijken en daar concrete feedback op geven.
‘Ach’, denkt Tom dan, ‘dat kan ik best even doen voor deze trouwe klant.’ Maar ja, goed nieuws gaat rond als een lopend vuurtje en nu komen steeds vaker mensen bij hem met de vraag of hij kan helpen met het maken van hun businessplan. Ze horen zulke goede verhalen over hem…
Tom probeert wel elke keer uit te leggen
Dat wat hij doet toch echt iets anders is dan wat de klant nodig heeft. Dat je toch ook niet naar een bakker gaat als je vlees nodig hebt? Maar de klant koopt zijn brood en vlees nu eenmaal het liefst in de supermarkt 😉
En dus zegt Tom geen ‘nee’ en neemt de klus aan. Ook al moet hij er werk voor leveren dat niet bij hem past of dat hij zelfs niet leuk vindt.
Eline en Tom raken allebei gefrustreerd
Ze klagen allebei over de klanten die er niets van snappen. De klanten valt echter niets kwalijk te nemen, want zij begrijpen het juist heel goed. Ze weten, of voelen aan, dat Eline en Tom netjes zijn opgevoed en geen ‘nee’ kunnen zeggen. Of in elk geval heel moeilijk. En daar maken ze dan graag gebruik van.
Het probleem ligt bij jezelf en niet bij je klanten
Het probleem ligt bij jezelf. Jij kunt geen ‘nee’ zeggen, omdat je altijd aardig gevonden wilt worden. Aardig gevonden worden is een basisbehoefte voor veel mensen, maar voor veel ondernemers is het een enorme valkuil. Natuurlijk heb je veel over voor je klanten, maar dat betekent niet dat je alles moet doen tegen iedere prijs.
En ook de oplossing ligt bij jezelf
Want alleen jij kunt er verandering in brengen. Stel je eigen grenzen vast!
Dat is eigenlijk heel simpel door het beantwoorden van enkele vragen:
- Wat doe je wel en wat niet?
- Hoeveel is wat je doet waard?
- Hoeveel moeten je klanten ervoor betalen?
De antwoorden op de tweede en derde vraag hoeven overigens niet altijd hetzelfde te zijn. Maar dat is een ander verhaal.
Vervolgens is het natuurlijk zaak om ook consequent te handelen in lijn met de antwoorden die je hebt gegeven. Dat is in het begin misschien lastig maar al snel zul je merken dat klanten je desondanks toch aardig zullen vinden. Gewoon omdat je duidelijk hierin bent.
Ik heb eerder al enkele keren over Eline geschreven: